Hörapparat!

Ja jag skulle säkert kunna babbla på om evigheter, men kort och gott är att jag hör, jag hör mörka toner, jag hör att folk pratar med mig. Men vissa av de ljusa tonerna uppfattar inte jag! Detta har jag vetat om länge och själv uppmärksammat likaså min omgivning. Men nu är det alltså nerskrivet svart på vitt av en doktor, ska få en remiss till en utprovning av HÖRAPPARAT! Får se om det hjälper, lite spännande är det i alla fall och gör en utprovning. Sen kommer jag säkerligen inte använda hörapparaten, men coolt att äga en, alltid ska jag vara speciell på något sätt ;-P
Undrar vilken man ska ha?

Tre olika typer av hörapparater...


Bakom-örat-apparat (BTE)

Denna modell består av en insats som sätts i örat (speciellt avgjuten för optimal passning) och en del som sätts bakom örat. Fördelarna med detta är många, bland annat att den lätt åtkomliga delen bakom örat hyser reglage som kan justeras efter tycke och situation. De flesta modeller av den här typen har dessutom möjlighet till tele-slinga och riktningsmikrofon.


I-örat-apparat (ITC)

Denna typ av apparat placeras direkt i hörselgången och har ett skal som är anpassat för just Ditt öra. Vanligtvis kan den fås med tele-slinga. På grund av dess storlek och placering är den för det mesta helautomatisk, vilket gör den lättskött och lättanvänd.


Hörselgångsapparat (CIC)

Den senaste teknologin gör det möjligt att nästan helt dölja hörapparaten inuti hörselgången. Trots sin ringa storlek är ljudkvaltitén motsvarande större modeller. Hörapparatens placering har den stora fördelen att ljud blir lättare att lokalisera, eftersom mikrofonen sitter närmre trumhinnan.



Den sista tror jag är lite mer "modern" Och är det något av de tre man får välja på så blir det nog den sista! Tänk om det finns något som inte syns alls? Det får jag se när jag kommer dit, va det har för alternativ. Undrar hur lång tid det tar innan man ens får komma dit?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0