Relation

Den här boken får mig verkligen att tänka ibland, den är jobbig som sagt, har kommit en bit över 100 sidor och den är på 400 sidor. Kanske för att jag är i det skedet av mitt liv som jag är som jag tar till mig vissa saker i boken bättre än andra?


Här är i alla fall ett lite citat ifrån boken, även en dikt. Allt om ämnet relation såklart. Haha




Den typiska manliga strategin går ut på att dra tillbaka sitt känslomässiga engagemang ifrån den betydelsefulla andra när hon sviker eller ger upphov till besvikelse. Det leder till en illusorisk självtillräcklighet som bäddar för övertag. Den typiska kvinnliga strategin går ut på att klänga sig fast vid den betydelsefulla andre när han sviker eller ger upphov till besvikelse. Det leder till en överdrivet stark känsla av beroende som bäddar för underläge. Dessa två strategier är visserligen könstypiska men långt ifrån könsspecifika. De passar varandra som hand i handske. (Davidson 1990, s. 69)


Once the realization is accepted

That even between the closest human beings

Infinite distance continues to exist,

A wonderful living side by side can grow up

If they succeed in loving the distance between them

Which makes it possible for each to see

The other whole against the sky.


(Rainer Maria Rilke)


(Gruppsykologi s.94-95. Lars Svedberg, 2007)  

Har konfirmander i helgen, lördag och söndag. kan blir riktigt skojj, ska i och för sig komma på några lekar komemr jag på nu... hmm.. hur ska det gå? Ska i alla fall äta min mat nu, sen ut och ta några öl med carro och några till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0